Webhook (וובהוק) הוא דרך אוטומטית של מערכת ממוחשבת אחת להעביר נתונים למערכת אחרת ברגע שקורה אירוע מסויים.
באופן מעשי, השיטה הזאת חוסכת עידכונים ידניים וסינכרון של נתונים בין שתי מערכות שצריכות להחזיק מידע זהה.
נניח, למשל שאתם מנהלים רשימות דיוור כאן ברב מסר, וחוץ מזה יש לכם מערכת CRM מבוססת ווב (למשל Pipedrive או Salesforce) שבה שמורים כל פרטי הלקוחות שלכם. אתם רוצים שברגע שמישהו נרשם לרשימת הדיוור שלכם, גם מאגר השמות והפרטים במערכת ה-CRM יתעדכן בהתאם. באופן ידני יהיה קשה לעמוד בקצב, ולוודא שכל הנתונים גם מסונכרנים וגם הוקלדו במדוייק. אבל אם תגדירו Webhook מתאים, הוא יטפל בזה אוטומטית – ברגע שמתווסף נמען לרשימה, הפרטים שלו מוזרמים מייד "מאחורי הקלעים" אל מערכת ה-CRM ומעדכנים את המאגר שם.
בפועל, וובהוק הוא בסופו של דבר כתובת רשת (URL), שאליה פונה מערכת רב-מסר בזמנים שהוגדרו (בהמשך המאמר נראה איך מגדירים את זה). חשוב לזכור שאת הכתובת הזאת אתם מקבלים ממערכת היעד, וכאן אצלנו אתם רק מזינים אותה (מעתיקים משם ומדביקים) בשדה המתאים בהגדרות הוובהוק.
Webhook ברשימת נמענים
כדי להגדיר ולנהל Webhooks ברשימת נמענים:
- נכנסים למסך רשימות הנמענים דרך הקישור "רשימות" בסרגל הניווט הראשי
- בוחרים את רשימת הדיוור שבה רוצים ליצור Webhook ולוחצים על שמה כדי להיכנס להגדרות שלה.
- לוחצים על הקישור Webhooks בסרגל הניווט של רשימת הניווט:

כדי להוסיף Webhook חדש לוחצים על הכפתור וובהוק חדש למעלה.
כדי למחוק Webhook קיים לוחצים על סמל האשפתון בצד שמאל של השורה שלו ברשימה.
כדי לערוך Webhook קיים בוחרים אותו מהרשימה במסך.
מסך הגדרת Webhook (חדש או קיים)
במסך זה מעדכנים את הפרטים הבאים:

- שם הוובהוק: שם פנימי שלכם, כדי שתוכלו לזהות בקלות את המטרה והפעולה שלו.
- הכתובת לשליחת פרטים: כתובת רשת שהמערכת השניה (החיצונית) צריכה לספק לכם.
- סוג השליחה: הגדרה טכנית שצריכה גם היא להתאים למערכת היעד בהתאם למה שמוגדר שם.
- מתי תתבצע שליחת הנתונים: כאן אתם קובעים למעשה את ה"טריגר", או מתי הוובהוק "יורה" (Fires), כלומר איזה אירוע במערכת רב מסר יפעיל את שליחת הנתונים אל כתובת הוובהוק.
יש שלוש אפשרויות להגדרת אירוע הטריגר, ותוכלו לבחור יותר מאפשרות אחת:
- כשנמען חדש נכנס לרשימה: אם נמען נכנס לרשימה בכל דרך שהיא, למשל נרשם דרך טופס בדף נחיתה שיצרתם או הוספתם ידנית במערכת.
- כשנמען נכנס לרשימה מחדש: אם נמען שנמצא כרגע במערכת נכנס אליה מחדש. המזהה של הנמען הוא כתובת המיייל.
- כשיש עדכון בפרטים של נמען קיים: אם הערך באחד השדות – שדה רגיל או שדה מותאם אישית – משתנה אצל נמען שכבר קיים ברשימה, או אם הסטטוס של הנמען השתנה.
אחרי מילוי הפרטים האלה, לוחצים על "התאמת שדות" כדי לערוך את המיפוי של השדות בין רב מסר למערכת היעד. לדוגמה, יכול להיות שאצלנו שדה הטלפון של הנמען נקרא phone, אבל במערכת ה-CRM שלכם השדה הזה "phone number". אם השמות לא יהיו מתאימים, תתרחש שגיאה והנתונים לא יעודכנו (כי אין במערכת היעד שדה בשם המתאים). הטבלה במסך הזה מאפשרת להתאים בין שמות השדות.

אחרי עידכון ובדיקה של כל שמות השדות (שימו לב שיש במסך הזה גלילה, כך שלמטה מסתתרים עוד שדות שכדאי לבדוק ולהתאים), לוחצים על "שמירה".
בדיקת Webhook
אפשר לבדוק את התנהגות הוובהוק ידנית, במקום לחכות לאירוע שיפעיל אותו בזמן אמת. לחיצה על הכפתור "בדיקת וובהוק" תפתח חלון עם פרטי נמען שתוכלו להזין ידנית. אחרי הזנת כל הפרטים לוחצים על "שליחת הבדיקה" כדי לשגר את הנתונים אל מערכת היעד, שם תוכלו לבדוק איך הם התקבלו.
Webhook במסגרת תהליך אוטומציה
במסגרת תהליך אוטומציה, תוכלו לבחור שאלמנט מסוג "פעולה" יבצע הפעלת וובהוק.
במסך העריכה של אלמנט הפעולה, בוחרים את האפשרות "שליחת וובהוק":

ואז לוחצים על "יצירת וובהוק":
